Min resa till Parga

Bildresultat för Parga
Bildresultat för Parga hamn

Den 14 juni så åkte jag och mina två föräldrar på semester till Parga som är en liten by på greklands västkust. Flyget från landvetter tog tre och en halvtimme och bussresan till hotellet tog två timmar men när vi väl var på plats så började semestern på riktigt. Vi blev varmt välkomna när vi kom fram vi fick fördrinkar och sedan gick vi ut och åt middag restaurang utbudet var stort det fanns en hel del att välja mellan + att det var bra beläget nere i hamnen vid vattnet. Maten på restaurangen var god men det var väldigt dyrt sedan gick vi hem och sov.

Bildresultat för Valtos stranden

Dagen efter gick vi en promenad upp mot  Pargas borg som ligger högt upp medans vi promenerade så gick vi på marknaden som låg hela vägen upp till borgen. När vi väl kommit upp så gick vi o kikade lite för att sedan äta lunch på en liten restaurang som låg precis nedanför. Sen gick vi ner och badade vid den berömda stranden valtos och vi fikade o åt glass. Sen åkte vi tillbaka till hotellet för att ta lite siesta. hotellets frukost var den bästa frukosten jag ätit. Man fick välja från en frukost meny samt att man kunde beställa hur mycket man ville. Jag åt yoghurt med valnötter och honung. Nästa strand vi besökte var lichnos stranden  där åt jag en lätt lunch som var friterad fetaost med honung och sesam frön.

Bildresultat för Lichnosstranden

Sedan gick vi ner till badet och badade för att sedan ta bad båten tillbaka till hotellet på kvällen så åt vi pasta på en italiensk restaurang och tog det lungt.

Bildresultat för Parga market

Senare så gick vi på marknaden och började shoppa lite grejer.

Vi köpte även olivolja eftersom grekerna är jätte kända för sin olja. i parga så hjälptes man också åt mycket framförallt  för att dom närproducerar maten och hjälps åt med allt dom säljer för att överleva ekonomiskt.

Bildresultat för Parga olivtillverkning

Bildresultat för acheron river swamp

Nästa dag så åkte vi och besökte floden styx men innan vi kom dit så var det dags för en båttur i träskmarkerna där man kunde få se skölpaddor, och lite andra djur.

Bildresultat för Styx floden

Sedan kom vi till floden styx den är känd för att den rinner igenom härskaren hades underjord. själva floden är iskall och den som vågar bada där i kan bli odödlig vilket jag är.

Sen paddlade vi gummibåt på floden sedan begav vi oss tillbaka till hotellet där vi åt musslor på kvällen och svärdfisk till middag.

Sen resten av semestern så fortsatte vi äta gott solade och badade och åt mycket glass jag och min pappa passade även på att flyga fallskärm över havet.